Czenaki z wołowiną po gruzińsku

W końcu nabyłam drogą kupna dwa małe gliniane naczynka czenaki. W książce "Tradycyjna kuchnia gruzińska" Jeleny Kiładze (Wydawnictwo REA, W-wa, 2011) znalazłam adekwatny przepis; oczywiście nie jestem wierna temu przepisowi w 100%, od siebie na przykład dodałam przyprawę gruzińską chmeli-suneli - w przepisie oryginalnym, oprócz soli i pieprzu, nie ma żadnych przypraw.






Składniki na dwa małe naczynka o wymiarach: wys. 11,5 cm, średnica wewn. ok. 14 cm:

200- max 250 g mielonej wołowiny (w oryginale jest mięso posiekane)
2 spore ziemniaki
1 średnia cebula
pół małego bakłażana
4 ząbki czosnku
szklanka soku pomidorowego (w oryginale 2 pomidory)
łyżka przyprawy chmeli-suneli (mój dodatek)
sól, pieprz
pietruszka

Najpierw doprawiłam mięso solą, pieprzem i przyprawą chmeli-suneli (aromatyczna przyprawa kuchni kaukaskiej, składająca się między innymi z bazylii, liści laurowych, kozieradki, mięty...), wymieszałam. Gliniane naczynia wysmarowałam masłem i rozgniecionym czosnkiem, na dno ułożyłam mięso, na to pokrojone w kostkę ziemniaki, następnie pokrojony w piórka bakłażan i cebulę. osoliłam, popieprzyłam, zalałam sokiem pomidorowym.
Gliniane naczynia wstawić do zimnego piekarnika, piec w temp. 200-210 st. C przez 60 min., następnie odkryć i piec jeszcze 30 min w temp. 160 st.
Podawać w naczyniach, w których czenaki się piekło, z łyżką gęstego jogurtu bałkańskiego na wierzchu, można posypać zieleniną (posiekana pietruszka lub bazylia...), ja chwilowo nie posiadałam świeżej zieleniny i posypałam suszonym dżodżenem (rodzaj mięty, używany w kuchni bułgarskiej).


Gotowanie i pieczenie w naczyniach glinianych II edycjaZimowy Obiad

Komentarze

Popularne posty