Kurkuma

Kurkuma (Curcuma longa) i imbir (Zingiber officinale) należą do tej samej rodziny imbirowatych. Wywodzą się głównie z Chin i Indii, gdzie są uprawiane i wykorzystywane do celów leczniczych od blisko 5000 lat. Obie przyprawy zawierają znaczne ilości związków przeciwzapalnych, kurkuminę i gingerol, które skutecznie hamują enzymy wykorzystywane przez komórki rakowe do wzbudzania stanu zapalnego.





Kurkuma a ajurweda

Inaczej turmeric, kurkuma w ajurwedzie ma naturę gorącą i suchą. Łagodzi nadmiar Vata i Kapha, oczyszcza krew, powstrzymuje tworzenie się gazów jelitowych, działa przeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie, przeciwpasożytniczo. Może być pomocna w leczeniu chorób skóry, wątroby, cukrzycy, stanów zapalnych stawów.

Aby organizm przyswoił kurkumę, trzeba ją rozpuścić w oleju lub wodzie i podgotować. Dobrze jest dodawać do dań czarny pieprz, ponieważ poprawia przyswajanie kurkumy.
Przykłady zastosowań:
- sos vinaigrette (zmieszać z oliwą, i dopiero potem dolać ocet lub sok z cytryny)
- danie warzywne typu sambar: do oliwy/ghee dodajemy kurkumę, lekko podsmażamy, i potem dopiero dodajemy warzywa
- zupy: należy najpierw poddusić na oliwie cebulę i czosnek, a potem zalać je bulionem 
- gorące mleko z kurkumą (dobry napój dla chorych na RZS): mleko krowie lub sojowe zagotować, dodać pół łyżeczki kurkumy, pogotować 8 min.
- gorący napój z imbirem i kurkumą (również pompocny przy zapaleniach stawów) - do szklanki wody dodać 1 cm kawałek imbiru pokrojony w plasterki oraz pół łyżeczki kurkumy, zagotować i gotować na małym ogniu 15 min.




W handlu bez problemu możemy dostać kurkumę. Należy jednak uważać na podróbki - często producenci mieszają kurkumę z mąką, by zyskać na objętości. Można to dość łatwo sprawdzić, ale niestety po zakupie. Rozpuszczamy kurkumę w szklance wody, jeśli na dnie widzimy kluchowaty osad, to kupiliśmy oszukany produkt.

Kurkuma jest składnikiem wielu preparatów farmaceutycznych i kosmetycznych. Taki najbardziej swojski, o istnieniu którego nawet nie mamy pojęcia, to krople Solaren Herbapolu (czy to aby nie reklama?:)), wspomagające pracę wątroby, albo tabletki Verdin poprawiające trawienie.
W sklepach znajdziemy także krem Vicco z kurkumą, polecany do cery problematycznej.

Informacje o kurkumie zaczerpnęłam z:
- własnej głowy
- książki Żywność lekarstwem (nomen omen) Dharma Singh Khalsa
- książki Kuchnia przeciwrakowa Richarda Beliveau

Komentarze

  1. Kurcze od 5 tys lat kurkuma jest wykorzystywana w celach leczniczych a ja dopiero się dowiedziałam o jej właściwościach, co za sprawiedliwość... takie rzeczy powinny być wszem i wobec opowiadane, no ale widocznie nikt by na tym za dużo nie zarobił :/ niestety z suplementami też tak jest, producenci chcą zarobić na niewiedzy społeczeństwa, podają niewiadomo jakie liczby, a się okazuje że kurkuma się i tak wchłania w bardzo małym stopniu :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy jaki suplement , ja np biorę licur gdzie kurkumina przyswaja się w prawie 100%, także nie mam z tym problemu . Biorę go od nie dawna a rezultaty przerosły moje oczekiwania , po prostu czuje się świetnie !

      Usuń
  2. Ja sobie przyrządzam mleko z kurkumą, tylko musi być tłuste, albo dodaję trochę oleju jak coś. Suplementów szukałam swego czasu, ale nic z tego nie wyszło, więc radzę po prostu jeść jak najwięcej kurkumy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I takie nastawienie lubie , nie wiem jak innym ale mi szkoda jest wydawac pieniedzy na jakies tabletki ktore i tak nie dzialaja , np. moja kolezanka chypcikiem bez zastanowienia kupila produkt Kenaya jakos bcm-90 czy 95 nie pamietam i pozniej bardzo tego żałowała . Po prostu to jest żenada jak ludzie są oszukiwani na każdym kroku ,

      Usuń
    2. Ja też jem normalnie kurkumę i poleciłam ją już chyba każdemu kogo znam :) . Z początku byłam już negatywnie nastawiona na te suplementy więc nie zwracałam nawet na nie uwagi

      Usuń
    3. Ja do tej pory sprowadzałam zza granicy longvidę , ale ostatnio zauważyłam że w Polsce też są tabletki które są nawet o wiele lepsze od niej, poczytajcie sobie na temat takiego preparatu jak licur , gorąco polecam

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty