Toor dal - żółta soczewica z pomidorami

W tak zwanym międzyczasie byłam w kuchni i przygotowałam danie, od którego zaczęłam się uczyć indyjskiego gotowania, i dalej się uczę. Po kilku próbach wreszcie udało mi się uzyskać właściwy smak.





Składniki na toor dal:

  • szklanka toor dalu - żółtej soczewicy w połówkach
  • łyżeczka nasion kolendry
  • łyżeczka nasion kminu rzymskiego
  • łyżka oleju lub ghee
  • łyżeczka czarnej gorczycy
  • kilka liści curry
  • 3-4 gożdziki
  • kawałek (5 cm) pokruszonej laski cynamonu
  • 2 zielone papryczki chili drobno posiekane
  • 2 czerwone suszone papryczki chili
  • 1/4 łyżeczki kurkumy
  • 1 duży pomidor lub pół puszki pomidorów
  • kosta cukru trzcinowego lub łyżeczka melasy
  • łyżka sproszkowanego mango (amchur - opcjonalnie)
  • sól do smaku
  • kilka liści kolendry do przybrania

1. Soczewicę namoczyłam na 2 godziny w zimnej wodzie. Po tym czasie odlałam wodę.
2. Do rondla o grubym dnie wlać ok. pół litra wody, wsypać soczewicę, zagotować, zebrać szumowiny. Gotować 40 min aż będzie na tyle miękka, żeby ziarna można było rozgnieść palcami.
3. Na małym ogniu ustawić niewielką patelnię i podprażyć nasiona kolendry i kminu rzymskiego.
4. Prażone nasiona utłuc lub zemleć na średnio drobny proszek.
5. Na małym ogniu ustawić małą patelnię i rozgrzać olej/ghee.
6. Smażyć na nim nasiona gorczycy, aż zaczną pękać. Dodać liście curry, goździki, cynamon, chili, kurkumę oraz sproszkowane prażone przyprawy i smażyć przez 1 min. Dodać pomidor i smażyć 2-3 min, aby pomidor zmiękł. Dodać cukier/melasę.
7. Przelać całość do soczewicy, wymieszać, gotwać jeszcze 10 min. Dosolić do smaku. Ja lubię czuć odrobinę kwaskowatego smaku, dodaję więc ok. 1 łyżki mango w proszku (amchoor).


Smakuje najlepiej z indyjskim pieczywem.

Komentarze

  1. Wyszło super, bardzo aromatyczne. Wydaje mi się, że dużo daje uprażenie przypraw.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty